วันพฤหัสบดีที่ 18 มีนาคม พ.ศ. 2564

ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធប្រៀបធៀបកម្មទៅនឹង​ការសាបព្រោះបណ្ដុះ​គ្រាប់ពូជរុក្ខជាតិ​ទាំង​ពួង

ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធប្រៀបធៀបកម្មទៅនឹង​ការសាបព្រោះបណ្ដុះ​គ្រាប់ពូជរុក្ខជាតិ​ទាំង​ពួង

ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធប្រៀបធៀបកម្មទៅនឹង​ការសាបព្រោះបណ្ដុះ​គ្រាប់ពូជរុក្ខជាតិ​ទាំង​ពួង ។​ ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធប្រៀប​ធៀបកិរិយា​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​របស់​កម្ម​ជា​កុសល​និង​អកុសល​ ដែល​អោយផល​ផ្សេង​ពីគ្នា​ ទ្រង់ត្រាស់ព្រះគាថា មានយ៉ាងដូច្នេះថា៖

Yādisaṁ vapate bījaṁ, tādisaṁ labhate phalaṁ;  Kalyānakārī kalyānaṁ, pāpakāri ca pāpakaṁ.

យាទិសំ  វបតេ  ពីជំ,   តាទិសំ  លភតេ  ផលំ; កល្យាណការី  កល្យាណំ,   បាបការី  ច  បាបកំ.

ยาทิสํ  วปเต  พีชํ,    ตาทิสํ  ลภเต  ผลํ;  กลฺยาณการี  กลฺยาณํ,    ปาปการี  จ  ปาปกํ.

បុគ្គល​សាប​ព្រោះ​បណ្ដុះពូជ​បែបណា តែងបាន​ផ្លែផ្កា​មក​​បែប​នោះ​វិញ  អ្នកធ្វើអំំពើល្អ​ រមែងបានផលល្អ អ្នកធ្វើអំពើអាក្រក់ រមែងបានផលអាក្រក់​ ។

บุคคลหว่านพืชเช่นใด ย่อมได้ผลเช่นนั้น ผู้ทำกรรมดี ย่อมได้ผลดี ผู้ทำกรรมชั่ว ย่อมได้ผลชั่ว ฯ

Like the seed you sow is the fruit you reap: doing good brings good to you; evil-doing brings you harm.

អធិប្បាយ​៖  ប្រសិនបើ​បុគ្គល​ឯណា​បាន​ធ្វើ​ អំពើ​ល្អ​ ឬ​អំពើអាក្រក់ អំពើ​នោះ​ៗឯង ក៏តែង​បែង​ចែក​រំលែក​អោយ​បុគ្គលនោះ ៗ បាន​ល្អ​ឬ​អាក្រក់​តាម​បែប​ដែលបាន​ធ្វើ អំពើ​អាក្រក់​ក៏​នាំ​ទៅ​កាន់​ទុគ្គតិ 

អំពើ​ល្អ​ ក៏​នឹង​នាំ​ទៅ​កាន់​សុគតិ​ ។ កម្មវិបាកទាំង​អស់នេះ ក៏​សម្រេច​មក​តែ​អំពី​ចិត្ត ​ជាដើម​ហេតុ​ ជាទីតាំងទាំង​អស់ ។ ​មានឧទាហរណ៍​មកសំដែង​ដូច​ត​ទៅ​នេះ ៖

រឿងតិរ្ថិយជួល​ចោរ​វាយព្រះមហាមោគ្គលាន

កាល​បើ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​រុង​រឿង​ឡើង ពួក​តិរ្ថិយក៏អាប់ឱន​​មិន​សូវ​មាន​គេ​រាប់​អានរាប់រក ព្រោះ​ហេតុដូច្នេះហើយ ទើប​ពួក​តិរ្ថិយ ជួល​ពួក​ចោរអោយ​សម្លាប់​ព្រះ​មហាមោគ្គលាន  ដោយ​យល់​ថា ព្រះពុទ្ធសាសនា​រុងរឿងបាន ក៏​ព្រោះ​តែ​ព្រះ​ថេរៈ​អង្គនេះ មានឫទ្ធានុភាពខ្លាំង ត្រូវតែកម្ចាត់ចោល អោយខានតែបាន។  

ព្រះ​រាជា អជាតសត្រូវ​ បានអោយស៊ើប​ដំណឹងក្ដីឃាតកម្មលើព្រះ​មហាមោគ្គលាននេះ ក៏បាន​ស៊ើប​រក​ឃើញដើមហេតុតាម​ការពិត ហើយទ្រង់​ចេញព្រះរាជបញ្ជាអោយចាប់​ពួក​តិរ្ថិយ និងពួក​ចោរ​ទាំងអស់នោះ មកកាត់ទោសប្រហារជីវិតតាមផ្លូវនីតិរដ្ឋ ដោយអោយរាជ​មន្ត្រីជីក​រណ្ដៅ​កប់ត្រឹម​ផ្ចឹតទាំងរស់ គ្រប​ចំបើង​ពីលើដុត​ភ្លើង ​ហើយ​ទ្រង់​បង្គាប់​អោយភ្ជួរ​ដោយ​នង្គ័ល​ដែកកិនពីលើ ដាច់​ជា​កំណាត់ធំ​កំណាត់​តូច ស្លាប់​អស់​មិន​មាន​សល់ ។ កម្មវិបាកទាំង​អស់នេះ​ ក៏​ព្រោះពួក​តិរ្ថិយ មាន​ចិត្ត​ល្មោភលោភ​លន់នឹងលាភ​សក្ការៈ​ និងពួកចោរ​ល្មោភចង់បានថ្លៃ​ឈ្នួល ។

រឿង​រាជាអសោកមហារាជ

ព្រះរាជា ​អសោក​មហារាជ​នោះ ទ្រង់​មាន​ព្រះរាជសទ្ធាក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនា ​ទោះ​បី​ទ្រង់​ធ្វើ​ព្រះរាជកុសល​ជាច្រើន ក៏​ទ្រង់​មិន​ស្កប់​ព្រះហឫទ័យដែរ ។​ កាល​ទៀប​ទ្រង់​ព្រះទិវង្គត ទ្រង់​បង្គាប់​អោយពួក​រាជ​សេវកាមាត្យ​ យក​ព្រះរាជ​ទ្រព្យទៅ​ប្រគេន​តាម​ព្រះ​រាជហឫទ័យ ក៏​ទ្រង់​ព្រះ​កន្សែង​ស្រក់​ទឹក​ព្រះនេត្រ​ជោក​ព្រះភក្ត្រ​ ទ្រង់​ព្រះ​ពិរោធ​ជា​ពន្លឹក កំពុង​តែ​ទ្រង់ព្រះ​ពិរោធ​ដូច្នោះ ក៏​ទ្រង់​ព្រះទិវង្គត​ទៅ ហើយទៅ​កើត​ក្នុង​ទុគ្គតិភព សម​គួរ​តាម​យថាកម្ម ។ ទាំង​នេះ ក៏​ព្រោះ​ចិត្ត​ក្រោធ​ខឹងនឹង​សេវកាមាត្យ ៕


អត្ថបទផ្សេងៗ៖ ជួនកាល “រាជសីហ៍ឈរយ៉ាងសង្ហា” ក៏ធ្លាប់ជា “ឆ្កែទាល់ច្រក” ពីមុនមកដែរ , សេចក្តីប្រមាទជាផ្លូវនៃសេចក្តីស្លាប់ "មហាសង្រ្កាន្តឆ្នាំថ្មី វិថីជីវិតស្ថិតលើគន្លងធម៌" , ការធ្វើដំណើររបស់ដួងវិញ្ញាណក្រោយមរណកាល , ទិវាបុណ្យវិសាខបូជា , អត្ថន័យនិងសារសំខាន់នៃថ្ងៃបុណ្យវិសាខបូជាមានអ្វីខ្លះទៅ ? , សេចក្តីប្រមាទជាផ្លូវនៃសេចក្តីស្លាប់ "មហាសង្រ្កាន្តឆ្នាំថ្មី វិថីជីវិតស្ថិតលើគន្លងធម៌" , ករុណាយ  ទិនំ  ហោតិ  មាឃបូជាធ  សាសនេ  :  មាឃបូជាទិវានៃសេចក្ដីស្រឡាញ់ , ជីវិតត្រូវសិក្សា បញ្ញាត្រូវអប់រំ , គុណធម៌ទាំង១០​ ជាទ្រព្យរបស់អ្នកដឹកនាំ , អប្បកញ្ចិទំ ជីវិតមាហុ ធីរា​ - ​ជាការពិតណាស់ ប្រាជ្ញទាំងឡាយបានពោលទុកថា ជីវិតនេះខ្លីណាស់ , តួនាទីរបស់ព្រះភិក្ខុសង្ឃមានអ្វីខ្លះទៅ? , អានិសង្ស​របស់និច្ចសីល ឬហៅថាសីល ៥ មានអ្វីខ្លះទៅ? , លោកវជ្ជកថា , សំណាកស្លាកស្នាមព្រះពុទ្ធបដិមារបស់លាវដែលនៅសេសសល់បន្ទាប់ពីទីក្រុងវៀងច័ន្ទន៍ត្រូវបានដុតបំផ្លាញចោល​ , ជីវិតត្រូវសិក្សា បញ្ញាត្រូវអប់រំ , "ពលធម៌" មានន័យយ៉ាងម៉េចទៅ ? , ទោសនៃការសេពគ្រឿងស្រវឹងដែលកើតក្នុងជីវិតអ្នកប្រព្រឹត្ត ,​ រើសយកអាជីពណា ត្រូវក្លាហានក្នុងអាជីពនោះ

Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: